Dat was weer een geweldige editie, ondanks de vele afzeggingen (
Candlemass en
Shnrinebuilder ).
Ancestors en
Jarboe waren twee mooie openers. In de categorie 'zware kost' waren
Yob en
Sons Of Otis erg fijn en ook
Eagle Twin was alleraardigst. Beste band van de dag was het voor de gelegenheid herenigde
Goatsnake, een band die zware Sabbath-achtige riffs combineert met de zoetgevooisde soulvocalen van arrogante kwal Pete Stahl. Erg lekkere afsluiter van dag 1.
Dag 2 was de dag de eerste afzeggingen binnenstroomden maar dat mocht de pret niet drukken. Eerst twee uiterst vette sets van
Church Of Misery en
Death Row. Tussendoor nog wat flarden opgepikt van
Noneuclid (interessant) en
Thorr's Hammer (wat potsierlijke vertoning). Ook nog even een stukje meegepikt van
Witchfynde, die gelukkig het fatsoen hadden hun beste nummers (
Stagefright en
Moon Magic) redelijk vroeg te spelen, dus kon ik lekker bijtijds naar het Midi-theater. Onderweg nog even een deel van de set van de Zwitserse doom-dames
shEver gezien en dat klonk ook niet verkeerd. Maar goed, ik was dus onderweg naar het Midi-theater waar voor mij een van de hoogtepunten van het festival zou optreden:
Comus. Ge-wel-dig! Dat folk zo heavy kan zijn. Ook de nieuwe nummers klonken verrassend sterk. Ben erg benieuwd naar de nieuwe EP die op uitkomen staat. Terug in de 013 nog een stukje gezien van
Darkspace, een band die op CD erg lekker klinkt maar live vooral ondefinieerbare herrie produceerde, al had het wel iets. Van
Triptykon had ik veel verwacht maar die begonnen vals en met een bereslecht geluid. Eerlijk gezegd konden alleen de Celtic Frost-nummers m'n aandacht vasthouden. Dus toen maar naar
Pagan Alter gegaan, wiens pretentieloze heavy metal een stuk leuker bleek.
Dat
Astra, de band die dag 3 opende. wel heel erg goed naar Pink Floyd geluisterd had mocht de pret niet drukken want hun ouderwetse progrock was erg lekker om naar te luisteren en vormde een fraai contrast met de al even lekkere stuiterende-lawaairock-met-saxofoon van
Fatso Jetson.
Nachtmystium kon op de een of andere manier m'n aandacht niet vasthouden dus maar even een stukje gekeken van de aardige edoch slordig gespeelde doom van
The Lamp Of Thoth. Grappig was de retro-boogie-rock van de vijf besnorde broertjes (althans zo leek het) van
Horisont.
Totimoshi is een band die ik al heel lang erg goed vind dus het was fijn om ze eens een keer in 't echt te zien. En ze stelden zeker niet teleur. Jammer dat het nogal leeg was in de Batcave (naar het schijnt stond er in de grote zaal een Kyuss-coverband te spelen). De dag werd uiteindelijk sfeervol afgesloten met de erg lekkere seventies-heksenrock van
Jex Thoth en een bij vlagen erg intrigerende bak herrie van
Enslaved + Shining.
O ja, en beide dagen (donderdag kon ik niet) was er natuurlijk weer de als altijd fantastische metal-disco
Al met al weer een geslaagde editie. Ben er volgend jaar zeker weer bij